dissabte, 27 de novembre del 2010

TEMA 7. ALTERNATIVES EN EDUCACIÓ COM A RESPOSTA AL CANVI SOCIAL (part II)


Pedagogia narrativa. d'Homer a Tolstoi: Kieran Egan


Professor de ciències i d'educació
The Educated Mind: How Cognitive Tools Shape Our Understanding, 1997 Mentes educadas (Paidós)Introduir les narracions en l'ensenyament de les ciències.

Kieran Egan critica els principis en què es basa la didàctica a l'escola primària, segons la qual els nens només aprenen si es procedeix del concret a l'abstracte, del conegut al desconegut, del senzill al complex, i de la manipulació a la conceptualització simbòlica. Aquests plantejaments obliden les eines fonamentals de què disposen els nens per atribuir significats a la seva experiència i a la nova informació que reben: la imaginació i la fantasia. 

Actualment la majoria dels autors, basant-se en observacions empíriques, afirmen que els nens aprenen a partir del que ja saben. Per tant, quan els nens arriben a l'escola, són capaços de produir imatges mentals i tenen aparellats uns coneixements abstractes potentíssims: bondat / maldat, valor / covardia, veritat / mentida, etc. Tant les imatges mentals com els coneixements abstractes permeten als nens comprendre Blancaneus, o fer que en la seva imaginació els animals parlin, tot i que saben per la seva experiència que això no és així. 

Si sabem que l'anterior és cert, aleshores no podem afirmar rotundament que el nen aprèn del concret a l'abstracte. Per tant no podem dir que no s'ensenya Història als nens petits perquè aquests no tenen els coneixements abstractes necessaris per donar-li sentit. Els nens tenen les eines conceptuals necessàries per donar sentit a la història, per aprendre sobre el nostre passat, per entendre la lluita per la llibertat i contra la violència, etc. Els nens utilitzen aquests conceptes per aprendre sobre aspectes del món i de l'experiència.

Tres velles idees:socialització (Homer), veritat (Plató), Naturalisme (Rousseau)i una idea nova: recapitulació (Vigostski),
Kieran Egan pensa que són tres idees oposades o contradictòries.

Comprensió al llarg de la vida:
Somàtica: Donar de menjar.
mítica: Tot t'ho creus. El que et diguin els pares, mestres... època primària.
Romàntica: Un món perfecte, somies en que tot és bonic. Més o menys als 12, 13 anys.
Filosòfica: T'ho preguntes tot. Construcció de valors filosòfics.
Irònica: Exemple “els simpsons”: Irònica àcida


La ciutat educadora. Edgar Faure i UNESCO

Appendre à être/Learning to be/Aprendre a ser, 1973

Revisió molt mesurada del passat de l'educació a escala Terra.
Les noves necessitats de la societat: ciència i tecnologia.
Televisió, telecomunicacions, ordinador, anàlisi de sistemes(1973)
Humanisme científic i compromís social.
Cap a la ciutat educativa

Va ser una recapitulació de la renovació pedagògica de l'Escola Activa i una prospectiva de l'Escola de la societat telecomunicada.
L'educació per a ser persones en una societat.

Societat de la informació i tecnologia digital a l'aula


Es dóna més atenció a
tecnologia
que a la pedagogia.

Noves tecnologies
Vells mètodes d'ensenyar

El docent que no té cultura
tecnològica, que no és 
usuari de TIC no fa TAC

En equipament tecnològic les escoles són les darreres
L'aprenentatge de les TIC és instruccional. Massa cursos perduts; falten equips multiprofessionals a les escoles.
Hi ha massa interessos econòmics pel mig.
L'Educació Virtual emmarca l'utilització de les noves tecnologies,cap al desenvolupament de metodologies alternatives per a l'aprenentatge d'alumnes de poblacions especials que estan limitades per la seva
ubicació geogràfica, la qualitat de docència i el temps disponible.


Principis

L'educació virtual com l'educació del segle XXI, els següents principis:L'acte educació,autoformació,desterritorrializació,descentració, la virtualització, la tecnologització, ja sociabilitat virtual.


Característiques

És oportú per a dades, textos, gràfics, so, veu i imatges mitjançant la programació periòdica de tele classes. És econòmic, perquè no és  necessari desplaçar-sefins lapresència del docent o fins al centre educatiu.
És innovadorsegons la motivació interactiu de nous escenaris d'aprenentatge. 
És motivador en l'aprenentatge, d'estar inclaustrat en quatre parets de l'aula. És actual, perquè permet conèixer les últimes novetats a través d'Internet i sistemes d'informació.

Aspectes Positius per als educands

  Pot adaptar l'estudi al seu horari personal.
 L'alumne té un paper actiu. 
 Tots els alumnes tenen accés a l'ensenyament,  perjudicats aquells que no poden anar periòdicament a classes per motius de treball, la distància ... 
Hi ha millora de la qualitat d'aprenentatge
Estalvi de temps i diners. L'educand no ha de centrar-se al centre d'estudi.
L'estudiant és protagonista i responsable del seu propi procés formatiu.

Aspectes Negatius

 L'accés desigual a la població 
 Falles tècniques que poden interrompre les classes. 
 Manca d'estandardització de les computadores i multimèdia.
 Manca de programes en quantitat i qualitat en llengua castellana, encara que hi hagi molts en llengua anglesa. 
Pot ser lenta i per tant desmotivadora.
 Es requereix un esforç de major responsabilitat i disciplina per part de l'estudiant. 
 No tot es pot aprendre d'Internet.1




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada