diumenge, 23 de gener del 2011

TEMA 13 Centres amb sistema pedagògic propi


La institució escolar és una realització pedagògica:
bases científiques (neurociència,psicologia, sociologia), intervenció dissenyada (pedagogia, didàctica, orientació escolar) i organització comú (administració, economia, gestió de personal) en un sistema amb consistència interna i adequació externa al context on es realitza.
Cal que tinguem presents:
  • aportacions dels sistemes pedagògics del segle XX
  • marc de la política i legislació en una societat
  • necessitats generals dels ciutadans
  • necessitats particulars de grups socials o d'alumnes
Tot això ho hem vist en temes anteriors

Convé actualitzar lectures anteriors:

Convé tenir un model mental clar:

Model explicatiu de l’aprenentage com a mediació cultural

Escola l'Horitzó: escola basada en organització i tècniques Freient que incorpora ordinadors i Logo, robòtica Lego, invents CIRIT, tesines de batxillerat des de 1982.
Paràmetres generals imprescindibles:
-          Els coneixements de la societat en el seu temps. La seva projecció.
-          La retroalimentació de cada nen.
-          Procés maduratiu al llarg de la seva vida.
-          El seu entorn familiar i social.
-          El seu creixement maduratiu i la influència que tot plegat té en ell.
-           Una molt seriosa relació amb la família durant tota la seva escolarització.

Escola Súnion: pedagogia per a adolescents en grup natural d'amics, horaris i agrupacions segons activitat, audiovisuals, vídeo, ordinador, participació en tècniques i serveis...
El grup natural és l’equip d’uns vuit companys format per la lliure afinitat dels seus membres, que decideixen viure plegats tots els aspectes de la vida escolar.

La metodologia didàctica de Súnion es basa en tres principis:

-          l’activitat: l’aprenentatge ha de ser actiu, és a dir, l’alumne/a ha de ser el protagonista dels seus aprenentatges.
-          la motivació i recursos: des d’un clima de confiança, cal partir dels coneixements de l’alumne/a per ampliar-los progressivament de forma motivadora, emprant els recursos humans i tecnològics més adequats.
-          l’aprenentatge entre els alumnes: els alumnes no només aprenen dels adults sinó també dels iguals. Per això, el treball en grup i les tasques cooperatives no només promouen habilitats socials sinó que també afavoreixen, d’una altra manera, l’aprenentatge.

Escola El Martinet: organització per ambients de treball i comunitat.

Institut-Escola Jacint Verdaguer:  
Objectius generals:
-          Desenvolupar el pensament, el raonament i la lògica.
-          Desenvolupar estratègies mentals per solventar diferents tipus de situacions i càlculs.
-          Potenciar l’autoestima de l’alumne i la cohesió de grup.
-          Potenciar l’investigació científica, l’observació, la manipulació, donar respostes als seus dubtes, a les seves inquietuds.
-          Desenvolupar la capacitat de selecció de la informació, la seva classificació i la interpretació.
-          Potenciar el treball en grup, la discussió, la col3laboració i l’exposició del treball.
-          Estimar la lectura, la seva comprensió, el gaudir de les diferents situacions plantejades, proposar-ne de dones, imaginar.
-          Conèixer el seu entorn m,és proper i participar-hi de manera activa, tot entenent el seu funcionament.
-          Crear consciència de les diferents realitats socials al món i de les diferents problemàtiques, ja siguin de caire socials com mediambientals.
           
Institut de Sils:
L'institut de Sils és la concreció d'un projecte pedagògic planificat a partir d'unes premisses ideològiques i que es posicionen clarament a favor del treball autònom, cooperatiu, integral i del tractament de la diversitat en grups heterogenis. 
Ideari:
-          Cal atendre els alumnes en tota la seva diversitat en el grup heterogeni.
-          Educació obligatòria com a una formació general per als futurs ciutadans, els quals tendeixin a aprendre de forma autònoma i tendeixin igualment a desenvolupar les capacitats de ser conscients, responsables i creadors respecte a la seva dimensió física, emocional i racional i, tendeixin encara a desenvolupar  la col·laboració com a ciutadans democràtics, arrelats i universals, solidaris i compromesos.
-          La forma didàcticament més eficaç i humanament més gratificant de complir amb aquests objectius és fer-ho en una comunitat d'aprenentatges amb la diversitat natural que té la població.
-          L'objectiu de l'educació obligatòria és que l'alumne aprengui tant com pugui a partir d'allò que sap.

Institut Gabriel Ferrater:
Part de la salutació d’Immaculada Arias (Directora de l’IES Gabriel Ferrater)

Voluntat prioritària, treballar amb un objectiu comú:  aconseguir la millor preparació del jovent, en la vessant no només acadèmica, sinó també humana, orientada a una formació professional o universitària, i al mateix temps que esdevinguin ciutadans responsables, compromesos i tolerants amb les diferències de les quals el nostre país és un reflex.

Educar i formar els alumnes no vol dir planificar la tasca acadèmica amb un objectiu lúdic o divertit. Hem de ser conscients tots, professorat, alumnat i mares i pares, que  aprendre exigeix un esforç personal important i implica superar una sèrie de dificultats que poden no ser divertides, però que formen part de la formació integral de la persona.

Cal comptar amb la participació de tota la comunitat educativa. Només amb una bona comunicació entre pares, alumnat i professorat es podrà aconseguir l’objectiu comú, desitjat per tots”.

Fundació Collserola:
La FUNDACIÓ COLLSEROLA es va constituir per a la creació i sosteniment de centres educatius de qualitat, amb independència de qualsevol grup polític o ideològic, compromeses amb els principis de pluralisme, laïcitat, catalanitat, els valors universals i la iniciativa social. 

Projecte Educatiu:
-          Indispensable: acceptació i el reconeixement de la diversitat. Afavorir el pluralisme intern i fomentem la tolerància i el respecte com a actituds vitals dels alumnes.
-          Un dels principals objectius: la formació integral com a persones.  Afavorir el seu procés maduratiu i d'autonomia.
-          Relació molt estreta entre els professors i les famílies.
-           El projecte educatiu està enfocat cap als estudis universitaris.
-          Ensenyament i educació són un compost indestriable. Ser conscients que, per aconseguir-ne el lligam cal afecte, fonamentat en el respecte, l'ordre i l'establiment d'unes bones relacions de convivència.
-          L'atenció individualitzada, tractament especial que atengui les seves necessitats.

Escola Thau:
Projecte educatiu:
Quatre principis que són la base dels seus continguts i les seves activitats:
-          L’educació en els valors de l’humanisme cristià
-          L’alumne com a centre d’interès de tots els processos d’aprenentatge i coneixement
-          El català com a llengua d’aprenentatge, vehicular i de coneixement de la cultura pròpia
-          Obertura social basada en l’educació com a servei als altres i a la societat
L'escola pretén formar persones autònomes, altruistes, creatives i coneixedores de les seves pròpies possibilitats. Participatives, solidàries, que s’estimin la pau i que se sentin identificades amb la llengua, la cultura, els costums i les aspiracions del país on viuen, Catalunya. Persones alhora rigoroses i exigents en el treball, obertes als avenços i amb afany constant de renovació i d’obertura.

Les Comunitats d’Aprenentatge es defineixen com un projecte de transformació social i cultural d’un centre educatiu i del seu entorn per a aconseguir una societat de la informació per a totes les persones, basada en l’aprenentatge dialògic, mitjançant una educació participativa de la comunitat, que es concreta en tots els seus espais, inclosa l’aula (Valls 2000: 8).

Un dels elements fonamentals dins les Comunitats d´Aprenentatge és la participació de tota la comunitat educativa: familiars, professorat, voluntaris, etc. Les persones treballen en pla d´igualtat amb un objetiu compartit: l´aprenentatge dels nens i nenes per no estar socialment exclosos a la societat de la informació.

Projecte Educatiu Institucional  o Projecte Educatiu de Centre (PEC)
És la presa de posició del conjunt de participants al centre o comunitat educativa. Perquè sigui consistent ha d'incloure:

1 Anàlisi de context: On som? 
2 Trets d'identitat : Qui som?
3 Finalitats i grans objectius: Què pretenem?
4 Estructura organitzativa: Com ens organitzem?
5 Funcionament efectiu: Com en va?



Programa Aprender en casa

Lo apoya el Gobierno de Argentina
Se acepta en los USA, en France
En España se identifica educación obligatoria con escolarización obligatoria. La Fiscalía persigue los casos de niños no escolarizados... pero cada vez parece más difícil.

En la red encontraréis muchos documentos. Reseñad distintas razones que mueven a los pdres a educar a los hijos en casa

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada